Intrumin nimissä huijaustekstiviestejä ja huijaussivustoja 

Jos epäilet Intrumin nimissä saamaasi tekstiviestiä, sähköpostia tai puhelua huijaukseksi, ota yhteyttä Intrumin asiakaspalveluun. Oma Intrumissa voit tarkistaa, onko sinulla avoimia maksuasioita kanssamme. Jos olet antanut huijausviestin yhteydessä henkilötietojasi väärälle taholle tai kirjautunut huijaussivustolle, ilmoita asiasta välittömästi pankillesi ja poliisille.

 

 

 

Intrum yrityksenä
Olemme tukenasi kaikissa vaiheissa

Intrum yrityksenä

Olemme tukenasi kaikissa vaiheissa

Jos laskun maksu myöhästyy, olemme tukenasi kaikissa vaiheissa.

 

Ymmärrämme, että syy maksun myöhästymiseen voi johtua unohduksesta aina elämää mullistaviin tapahtumiin, joilla voi olla suuria taloudellisia seurauksia. Tiedämme, että ihmiset voivat joutua erilaisiin velka- ja taloudellisiin ongelmiin.

 

Siksi meille on erittäin tärkeää tukea sinua kestävän ratkaisun löytämisessä syystä riippumatta.

 

Eettisen lähestymistavan avulla kunnioitamme ja pyrimme ymmärtämään jokaisen yksittäistä tilannetta. Arvojemme ohjaamana autamme asiakkaitamme maksamaan velkansa ja saamaan oman talouden takaisin hallintaansa.

Kysymyksiä ja vastauksia

Usein kysyttyä

Mikä Intrum on?

Olemme yhtiö, joka perii ja ostaa velkoja. Perimme saatavia lainanantajien sekä palvelujen ja tuotteiden myyjien puolesta. Ostamme maksamattomia lainoja ja luottoja pankeilta ja rahoituslaitoksilta, jälleenmyyjiltä sekä palveluntarjoajilta, kuten sähkö- ja teleoperaattoreilta. Jos olemme ottaneet sinuun yhteyttä velka-asioissa, se tarkoittaa, että alkuperäinen laskuttajasi on siirtänyt velan perittäväksi Intrumille tai olemme ostaneet velkasi.

Haluamme auttaa sinua, jotta voit maksaa velkasi takaisin ja jatkaa elämääsi. Selvitämme yhdessä kanssasi, millaisia vaihtoehtoja sinulla on velkasi hoitamiseksi taloudellinen tilanteesi huomioiden. Jos et pysty selviytymään veloistasi, neuvomme, mistä voit saada apua talous- ja velka-asioihisi. 

Sähkölasku meni perintään. Miten kannattaa toimia?

Jos olet saanut meiltä kirjeen, etkä pysty maksamaan laskua, ota viipymättä yhteyttä asiakaspalveluumme.  Ohjeita yhteydenottoon löydät saamastasi kirjeestä. Jos sinulla ei ole kirjettä, katso yhteystiedot ja ohjeet täältä

Lisätietoa saat myös sivultamme Kysymyksiä ja vastauksia sähkölaskun perinnästä.

Voiko Intrum lisätä REF-merkinnän puolestani?

Voit myös pyytää meitä ilmoittamaan maksusta luottotietoyhtiöön. Merkintä ei valitettavasti ole automaattinen, vaan sitä varten on luottotietoyhtiölle annettava kirjallinen todiste maksusta. ​Toimenpiteestä veloitamme palveluhinnastomme mukaisesti:

  • ilmoitus luottotietoyhtiöön 20 € / asia
  • kahden tai useamman asian ilmoitus 40 €
  • arkistoidut asiat 40 eur / kpl

Maksamista varten lähetämme maksutiedot ja maksun saatuamme lähetämme todistuksen suoraan luottotietoyhtiöön.  

Asiasi yksilöintiä ja käsittelyä varten tarvitsemme  

  • Asianumerosi (löytyy meiltä saamasi kirjeen oikeasta yläkulmassa) 
  • Nimesi
  • Osoitteesi
  • Merkinnän päivämäärä ja summa   

Jos sinulla ei ole tiedossasi asianumeroa, ilmoitathan kaikki seuraavat tiedot:  

  • Henkilötunnuksesi
  • Nimesi
  • Osoitteesi
  • Tiedot alkuperäisestä laskuttajasta 
  • Merkinnän päivämäärä ja summa
Milloin perintäkulut ovat aiheellisia?

Perintäkulujen aiheellisuus riippuu siitä, onko laskun osalta ennätetty tekemään perintätoimenpiteitä ennen maksun saapumista perintätoimenpiteitä suorittaneen tahon tietoon. Jos lasku on maksettu myöhässä, mutta perintätoimenpiteitä on ennätetty tekemään ennen kuin tieto maksusta on saapunut perintätoimenpiteitä suorittaneelle taholle, ovat perintäkulut tällöin aiheelliset.

Noudatamme tässä Kilpailu- ja kuluttajaviraston antamaa hyvän perintätavan ohjeistusta:
Lähtökohtainen oletus on, että maksutieto tulee perintätoimenpiteitä suorittaneen tahon tietoon viimeistään maksua seuraavan arkipäivän kuluessa ja velallisella ei ole maksuvelvollisuutta tämän jälkeen syntyneistä kuluista.

Ehdin jo maksaa alkuperäisen laskun, mutta sain perintäkirjeen. Mitä teen?

Maksun kirjautumisessa kestää yleensä yhdestä kolmeen arkipäivään ja tätä voit seurata Oma Intrum -palvelussa, jossa näet ajantasaisen tilanteen. Muistathan maksaa myös perinnästä aiheutuneet kulut, jos olet maksanut velkasi vasta eräpäivän jälkeen.

Huomioithan, että mikäli alkuperäinen lasku on maksettu myöhässä, mutta ennen perintäkirjeen saapumista, perinnästä aiheutunut kulu voi silti olla aiheellinen, jos perinnän toimenpiteet on ehditty aloittaa ennen maksun saapumista.

Jos alkuperäinen lasku on maksettu eräpäivään mennessä ja olet silti saanut perintäkirjeen, toimitathan maksutositteen meille Oma Intrumin kautta tai verkkosivulomakkeella kirjeessä mainitussa osoitteessa. 

Katso kaikki kysymykset ja vastaukset ›

Olemme tukenasi

Jos sinulla on mitä tahansa kysymyksiä, ota yhteyttä.