25.04.2025
Tunnista huijaukset ja suojaudu
Intrumin nimissä lähetetään erilaisilla sisällöillä ja lähetystiedoilla huijausviestejä, joissa olevat linkit vievät tietojenkalastelusivustolle. Viestejä voidaan lähettää useissa eri viestintäkanavissa, kuten sähköpostitse, tekstiviestitse tai erilaisissa viestintäsovelluksissa. Huijausviestit ja -sivustot voivat näyttää hyvin aidoilta ja ne voivat sisältää esimerkiksi Intrumin logon sekä kuvia ja värejä, joita Intrum tyypillisesti käyttää. Voit suojella omia tietojasi tunnistamalla tietojenkalasteluun pyrkivät huijausviestit ja -sivustot sekä toimimalla oikein, jos joudut huijausyrityksen kohteeksi.
Mistä tunnistat huijausviestin?
Tyypillisissä huijausviesteissä voi olla seuraavia ominaisuuksia:
- Viestissä pyydetään henkilökohtaisia tietoja tai kirjautumistietoja
- Viestissä on kirjoitus- tai kielioppivirheitä
- Viestin lähettäjätiedossa on kirjoitusvirhe tai epäloogisuus
- Viesti herättää kiireen tunnun tai vetoaa muuten tunteisiin
- Viesti sisältää linkin tuntemattomalle sivustolle
Viestin sisältö kannattaa lukea tarkkaan ja rauhassa. Jos epäilet viestin aitoutta, älä avaa mitään siinä mahdollisesti olevia linkkejä tai liitteitä, vaan tarkista tilanne Intrumilta.
Mistä tunnistat huijaussivuston?
Seuraavat ominaisuudet ovat tyypillisiä huijaussivustoilla:
- Sivun osoite on väärä tai siinä on kirjoitusvirhe - jo yhden merkin ero on merkittävä (esimerkiksi iintrum.com)
- Yhteys on salaamaton. Näet tämän selaimesi osoiterivin lukkoikonista ja https:// -alkuliitteestä. Huomaathan, että kaikki salatut sivut eivät kuitenkaan ole turvallisia!
- Sivuston sisällössä on kirjoitusvirheitä, tai osa sivustosta on eri kielellä. Tekoälyn kehittyessä erityisesti sivuston sisällön luontevuuteen on tärkeä kiinnittää huomiota!
- Sivusto kehottaa sinut kirjautumaan tai antamaan tietojasi.
- Sivusto voi ulkonäöllisesti näyttää hyvinkin aidolta, ja sisältää esimerkiksi Intrumin logon, värejä tai kuvitusta, joita Intrum tyypillisesti käyttää.
On tärkeää tutustua sivustoon rauhassa, sillä ero huijaussivuston ja aidon sivuston välillä voi olla pieni. Jos epäilet sivuston aitoutta, älä anna sivustolle tietojasi edes sen niitä pyytäessä, vaan tarkista tilanne Intrumilta.
Miten toimia, jos epäilet saaneesi huijausviestin tai avanneesi huijaussivuston?
Intrum ei koskaan pyydä sinua jakamaan henkilökohtaisia tietoja, kuten salasanoja, maksutietoja tai vahvistuskoodeja puhelimitse, sähköpostitse tai tekstiviestillä. Jos saat tällaisen pyynnön, älä vastaa.
Suojautuaksesi huijauksilta kirjaudu Oma Intrum -verkkopalveluun, jossa voit tarkistaa, onko sinulla avoimia maksuasioita ja maksaa turvallisesti. Voit tarkistaa tilanteesi myös soittamalla asiakaspalveluumme. Yhteydenottotavat ja -tiedot sekä verkkopalvelun kirjautumisohjeet löydät verkkosivultamme: https://www.intrum.fi/fi/asiakaspalvelu/ota-yhteytta/
Intrum seuraa nimissään tapahtuvia huijauskampanjoita aktiivisesti. Arvostamme saamaamme tietoa nimissämme tapahtuvista huijauksista, jotta voimme ehkäistä niitä jatkossa. Teemme tiivistä yhteistyötä poliisin ja Kyberturvallisuuskeskuksen kanssa huijausviestien vastaisessa työssä.
Jos kuitenkin avaat linkin, ja tietojasi, kuten verkkopankkitunnuksesi tai muut maksutietosi, ovat päätyneet huijareille, suosittelemme olemaan välittömästi yhteydessä pankkiisi ja tekemään sen jälkeen rikosilmoitus poliisille (poliisi.fi/asiointi).
Löydät lisätietoa huijauksilta suojautumisesta esimerkiksi Kyberturvallisuuskeskuksen sivulta.