Intrumin nimissä huijaustekstiviestejä ja huijaussivustoja 

Liikkeellä on Intrumin nimissä lähettyjä huijaussähköposteja, jotka on suunnattu yrityksille. Viestit ovat sisältäneet kehotuksen ottaa yhteyttä intrumcollectionoy.com tai intrumoy.com -päätteisiin sähköpostiosoitteisiin maksamattomasta laskusta. Kyseisiin sähköpostiviesteihin ei kannata vastata ja viestin voi poistaa aiheettomana. Huomioithan, että huijausviestejä voi tulla myös muunlaisista sähköpostiosoitteista, jotka vaikuttavat samankaltaisilta Intrumin osoitteiden kanssa. Jos epäilet Intrumin nimissä saamaasi tekstiviestiä, sähköpostia tai puhelua huijaukseksi, ota yhteyttä Intrumin asiakaspalveluun. Jos olet antanut huijausviestin yhteydessä henkilötietojasi väärälle taholle tai kirjautunut huijaussivustolle, ilmoita asiasta välittömästi pankillesi ja poliisille.

 

Maksuhäiriömerkinnän säilytysaika lyhenee - Heikentyykö näkymä maksuvaikeuksiin?

Maksuhäiriömerkintöjen säilytysaikoihin tulee merkittäviä muutoksia 1.12.2022, kun uusi luottotietolaki astuu voimaan. Uudistuksessa maksuvaikeuksissa olleen luotonhakijan asema paranee, mutta luotonmyöntäjän luottoriski voi kasvaa. Mitä luotolla myyvien yritysten kannattaa nyt tehdä luottoriskin minimoimiseksi?

Tutkimustemme mukaan yritysten maksuviiveet ovat kasvaneet merkittävästi verrattuna viime vuoteen ja ovat korkeimmalla tasolla sitten koronapandemian puhkeamisen. Syitä tähän voidaan etsiä Suomen ja koko euroalueen energiakriisistä, kiihtyvästä inflaatiosta ja korkojen noususta. Erityisesti taloudellisesti epävarmoina aikoina on tärkeää varmistaa, että yrityksen saatavat tulevat kotiutettua, jotta raha kiertäisi yrityksen kassassa paremmin ja voidaan varmistaa liiketoiminnan kasvu. Monipuolinen ennakointi on parasta riskienhallintaa ja nyt jos koskaan yritysten olisi syytä kiinnittää tähän huomiota, kun näkymä maksukäyttäytymiseen lakimuutoksen myötä suppenee.

Asiakasvalinta ja yksilöllisten maksuehtojen määrittely on helpoin tapa varmistaa kannattava liiketoiminta

Yhteistyökumppanin tunteminen on luottopolitiikkaa yksinkertaisimmillaan. Riskienhallinnan näkökulmasta yrityksen kannattaa karsia passiiviset ja maksukyvyttömät asiakkaat sekä muut sidosryhmät jo ennakkoon. Täsmällinen asiakasvalinta on avaintekijä: luotolla myytäessä yrityksen tulisi tutkia luottotiedot ja varmistaa maksukyky, jotta se voi ryhmitellä asiakkaat maksukäyttäytymisen perusteella ja määrittää yksilölliset maksuehdot riskiluokan mukaan. Joskus käteinen tai osittainen ennakkomaksu voivat olla ainoat keinot, jotta kauppa voidaan toteuttaa.

Luottotietolain muutokset astuvat voimaan 1.12.2022, mikä tarkoittaa, että sekä yksityishenkilöiden että yritysten maksuhäiriömerkintä tulee poistaa luottotietoyhtiön rekisteristä kuukauden kuluttua maksun ilmoittamisesta. Lakimuutos on osa hallituksen kokonaisvaltaisempaa uudistusohjelmaa, jonka tavoitteena on ehkäistä ylivelkaantumista. Tämä kuitenkin tarkoittaa, että näkymä yritysten ja yksityishenkilöiden vakaviin maksuvaikeuksiin voi heikentyä, kun maksuhäiriömerkintä poistetaan maksun jälkeen. Luotonmyöntäjän näkökulmasta on tietenkin positiivista, että laskut ylipäätänsä maksetaan, mutta arvioitaessa luottokelpoisuutta uudelleen, herää kysymys, onko yritys maksanut pois vain maksuhäiriöksi edenneet saatavat ja rasittaako kassaa yhä joukko perinnässä olevia saatavia?

Maksuviiveet kertovat nykytilan

Nyt ja jatkossa luotettavin tapa yritysten luottokelpoisuuden selvittämiseen on tarkastaa tämänhetkinen maksukyky maksuviiveiden avulla. Meillä Intrumilla maksuviiveet pohjautuvat laajaan perintätietokantaamme ja kertovat luotettavimmin, miten yritys selviytyy laskuistaan juuri tällä hetkellä. Maksuviivemerkintä näkyy jo noin 30-50 päivää ennen julkista maksuhäiriömerkintää. Maksuviiveet sisältyvät useimpiin palveluihimme, joiden avulla maksuvaikeuksia voi ennustaa jopa kuukausia ennen.

Vaikka maksuhäiriömerkintöjen säilytysaika lyhenee, voit yhä varmistaa yrityksesi menestyksen ja hallita luottoriskejä ennakoimalla:  

  • Varmista potentiaalisten ja nykyisten asiakkaidesi maksukyky maksuviivetiedon avulla
  • Tarkista, onko tärkeimpien sidosryhmiesi oma maksukyky hyvällä ja kestävällä pohjalla
  • Hyödynnä automaattisia valvontapalveluja pysyäksesi ajan tasalla asiakkaiden ja toimittajien maksukyvystä

Vastuullisuus on meille tärkeää. Siksi tuemme yrityksiä ja kuluttajia maksamiseen liittyvissä haasteissa ja turvaamme asiakkaidemme taloutta ehkäisten ylivelkaantumista. Haluamme lisätä asiakkaidemme sekä koko yhteiskunnan hyvinvointia. Rakennetaan yhdessä yrityksesi menestystarina. Kerromme mielellämme lisää, kuinka voit varautua tulevaan!

Riikka Korpinoro, Luottokonsultti, Intrum Oy

Riikka Korpinoro
Luottokonsultti
Intrum Oy