Intrumin nimissä huijaustekstiviestejä ja huijaussivustoja 

Liikkeellä on Intrumin nimissä lähettyjä huijaussähköposteja, jotka on suunnattu yrityksille. Viestit ovat sisältäneet kehotuksen ottaa yhteyttä intrumcollectionoy.com tai intrumoy.com -päätteisiin sähköpostiosoitteisiin maksamattomasta laskusta. Kyseisiin sähköpostiviesteihin ei kannata vastata ja viestin voi poistaa aiheettomana. Huomioithan, että huijausviestejä voi tulla myös muunlaisista sähköpostiosoitteista, jotka vaikuttavat samankaltaisilta Intrumin osoitteiden kanssa. Jos epäilet Intrumin nimissä saamaasi tekstiviestiä, sähköpostia tai puhelua huijaukseksi, ota yhteyttä Intrumin asiakaspalveluun. Jos olet antanut huijausviestin yhteydessä henkilötietojasi väärälle taholle tai kirjautunut huijaussivustolle, ilmoita asiasta välittömästi pankillesi ja poliisille.

 

Miten perintä etenee?

Miten perintä etenee, kun kysymyksessä on yksityishenkilöltä maksamatta jäänyt lasku?

Laskun eräpäivä meni jo ja sait kirjeen perintätoimistolta. Mitä sitten tapahtuu?

Vaikka yrittäisi hoitaa raha-asiansa tunnollisesti, eteen saattaa tulla tilanteita, että lasku jää maksamatta eräpäivään mennessä. Silloin saattaa saada postia perintätoimistolta.

Perintäkirje ei vielä tarkoita maksuhäiriömerkinnän syntymistä. Kun perintäkirje tulee, ja jos tuntuu, että laskua ei pysty maksamaan, on tärkeää soittaa perintätoimistoon ja sopia maksamisesta. Se on niin laskuttavan yrityksen, perintätoimiston kuin asiakkaankin etu, että maksut saadaan hoidettua.

Laskun perintä yksityishenkilöltä

Miten laskun perintä yksityishenkilöltä etenee, kun kysymyksessä on yksityishenkilöltä maksamatta jäänyt lasku?

Kun laskun eräpäivä meni jo ja lasku on vielä maksamatta

2 viikkoa alkuperäisestä eräpäivästä: maksumuistutus. Kun laskun eräpäivästä on kulunut 14 päivää, eikä laskua ole vielä maksettu, lähetetään maksumuistutus. Maksumuistutukseen yleensä lisätään 5 euron muistutusmaksu sekä viivästyskorot. Tässä vaiheessa maksuaikaa ei enää saa 14 päivää, vaan yleensä eräpäivä on kymmenen päivän päässä maksumuistutuksen lähetyksestä. Jos et pysty maksamaan koko laskua, kannattaa ottaa yhteyttä laskun lähettäjään – maksuista voi aina sopia.

4 viikkoa alkuperäisestä eräpäivästä: 1. perintäkirje. Jos maksumuistutusta ei ole maksettu sen eräpäivään mennessä, voidaan lähettää ensimmäinen varsinainen maksuvaatimus eli perintäkirje. Tässä vaiheessa laskun alkuperäiseen loppusummaan on lisätty viivästyskoron lisäksi kulut maksumuistutuksesta sekä perintäkulut. Jos et pysty maksamaan koko summaa kerralla, ota yhteyttä perintätoimistoon, joka maksuvaatimuksen on lähettänyt. Tässä vaiheessa maksusuunnitelman teko yleensä onnistuu.

6 viikkoa alkuperäisestä eräpäivästä: 2. perintäkirje. Jos 14 päivää ensimmäisen perintäkirjeen lähettämisestä lasku on edelleen maksamatta, siitä voidaan lähettää toinen maksuvaatimus eli toinen perintäkirje. Tässä vaiheessa perintäkulut ovat kasvaneet ja ne on lisätty loppusummaan. Jos et pysty maksamaan koko velkaa kerralla, ota yhteyttä perintätoimistoon. Maksuista sopiminen onnistuu useimmiten vielä.

8 viikkoa alkuperäisestä eräpäivästä: haaste. Jos et ole reagoinut maksukehotuksiin ja –vaatimuksiin, velalle voidaan hakea haastehakemuksella maksuvelvollisuuden vahvistavaa tuomiota. Saat käräjäoikeudelta tiedoksiannon haasteesta. Jos et reagoi haasteeseen siinä annettuna 14 päivän määräaikana, käräjäoikeus antaa yksipuolisen tuomion, josta seuraa maksuhäiriömerkintä luottotietoihin. Maksusuunnitelmaa ei voi enää tässä vaiheessa tehdä.

Asian siirryttyä ulosottoon, ulosottomies lähettää sinulle vireilletuloilmoituksen, jossa on velkaa koskevien tietojen lisäksi asiaa hoitavan ulosottomiehen yhteystiedot. Jos velan maksu ei onnistu vapaaehtoisesti, tuloja tai omaisuutta joudutaan ulosmittaamaan.

Huomioitavaa on, että useimmat julkiset maksut (kuten verot, kunnallinen päivähoito tai terveydenhoito, liikennevakuutus) voidaan siirtää ulosottoon ilman käräjäoikeuden tuomiota. Ulosottoon siirtyminen tuo aina merkinnän luottotietoihin.