Intrumin nimissä huijaustekstiviestejä ja huijaussivustoja 

Liikkeellä on Intrumin nimissä lähettyjä huijaussähköposteja, jotka on suunnattu yrityksille. Viestit ovat sisältäneet kehotuksen ottaa yhteyttä intrumcollectionoy.com tai intrumoy.com -päätteisiin sähköpostiosoitteisiin maksamattomasta laskusta. Kyseisiin sähköpostiviesteihin ei kannata vastata ja viestin voi poistaa aiheettomana. Huomioithan, että huijausviestejä voi tulla myös muunlaisista sähköpostiosoitteista, jotka vaikuttavat samankaltaisilta Intrumin osoitteiden kanssa. Jos epäilet Intrumin nimissä saamaasi tekstiviestiä, sähköpostia tai puhelua huijaukseksi, ota yhteyttä Intrumin asiakaspalveluun. Jos olet antanut huijausviestin yhteydessä henkilötietojasi väärälle taholle tai kirjautunut huijaussivustolle, ilmoita asiasta välittömästi pankillesi ja poliisille.

 

Suomalaisilla yhä Euroopan parhaimmat talouslukutaidot, mutta maksuongelmat kasaantuvat lapsiperheille ja nuorille

Intrumin julkaisema European Consumer Payment -raportti vertailee vuosittain 24:n Euroopan maan kuluttajien taloudellista hyvinvointia maksukyvyn, säästäminen tulevaisuutta varten ja talouslukutaidon osa-alueella. Suomi sijoittui kokonaistuloksissa kahdeksanneksi ja talouslukutaidossa kärkeen jo toista vuotta peräkkäin. Samanaikaisesti lapsiperheiden ja nuorten taloudellinen hyvinvointi on laskussa.

Koronapandemiakriisin vaikutus Suomen talouteen on 24:n Euroopan maan vertailuissa vähäisin, vaikka tulos onkin pudonnut edellisvuodesta kolme pykälää kahdeksannelle sijalle. Pudotus johtuu osittain kasvavien laskumäärien aiheuttamasta paineesta.

Kuluttajien kiinnostus talouslukutaitoa kohtaan kasvaa

Koronan vaikutus käytettävissä oleviin tuloihin, epävarmuus työpaikan säilymisestä ja epävarmuus maailmantaloudesta koronan keskellä tarkoittaa, että kuluttajilla pitäisi olla tarpeeksi talouslukutaitoa hallitakseen omaa talouttaan.

”Suomi sijoittui jo toista vuotta peräkkäin talouslukutaito osiossa kärkisijalle. Lähes neljä kymmenestä (38 %) suomalaisista sanoo omaavansa erinomaiset talouslukutaidot, kun vastaava luku Euroopassa on vain vähän yli neljännes (27 %). Suomessa perinteisesti nuoret saavat vanhemmilta ja koulusta perustiedot järkevästä rahankäytöstä ja taloustermeistä”, Juha Iskala, Intrumin myyntijohtaja kertoo tutkimustuloksista ja lisää, että kuluttajien kiinnostus talousasioita kohtaan on kasvanut koko Euroopassa.

Kuluttajien maksukyky laskenut

47 % suomalaisista sanoo tulojensa pysyneen vakaina kuluvana vuonna. Monilla käytettävissä olevat tulot ovat kuitenkin laskeneet koronakriisin aikana ja neljännes kuluttajista on joutunut lainaamaan rahaa voidakseen maksaa laskunsa. 43 % kuluttajista oli jäänyt useampi kuin yksi lasku maksamatta eräpäivään mennessä viimeisen vuoden aikana. Yleensä unohdus on kertaluonteinen.

”Laskut kasaantuvat usein ryhmille, joilla on jo valmiiksi tiukkaa. Lapsiperheet ja nuoret sanovat taloudellisen hyvinvoinnin laskeneen. Puolet vanhemmista sanovat olevansa enemmän huolissaan taloudellisesta hyvinvoinnistaan kuin koskaan aiemmin. Silti osa kuluttajista on pystynyt säästämään, 69 % sanoo, että he voivat säästää joka kuukausi. Euroopan keskiarvo on 76 %. Taloudellinen hyvinvointi on siis hyvin kaksijakoinen ja ongelmat kasaantuvat usein heille, joilla niitä oli jo ennen koronaa”, toteaa Iskala ja sanoo ylivelkaantumisen olevan riski taloudellisesti haastavina aikoina.

Vuosittain ilmestyvä European Consumer Payment raportti antaa kattavan käsityksen koronapandemiakriisin vaikutuksista eurooppalaisten ja suomalaisten kuluttajien käyttäytymiseen. Suomi on muiden Pohjoismaiden ja Baltian maiden ohella selvinnyt kriisistä hyvin verrattuna Etelä-Euroopan maihin.

Lisätietoja:
Karoliina Hartikainen, Intrum Oy, viestintäpäällikkö
puh: +358 40 700 9898, sähköposti: karoliina.hartikainen@intrum.com

Juha Iskala, Intrum Oy, myyntijohtaja
puh: +358 50 370 6333, sähköposti: juha.iskala@intrum.com

European Consumer Payment Report lyhyesti:

  • European Consumer Payment Report antaa kattavan kuvan eurooppalaisten kuluttajien arjesta suhteessa rahaan; heidän kulutuskäyttäytymisestään, maksukyvystään sekä kotitalouksien taloudenhallinnasta ja taloudellisesta hyvinvoinnista.
  • Intrum on julkaissut kuluttajien maksutaparaporttia (European Consumer Payment Report) jo vuodesta 2013 alkaen. Nyt ilmestyvä Suomea koskeva raportti on kahdeksas järjestyksessään.
  • Vuosittaisen raportin tuottaa ulkoinen tutkimuslaitos, joka kerää tietoja samanaikaisesti 24 Euroopan maasta. Tänä vuonna tutkimukseen osallistui yhteensä 24 198 kuluttajaa.
  • Tutkimuksen kenttätyö on tehty 28.8.-5.10.2020 välisenä aikana.
  • European Consumer Payment Report 2020 raportti julkaistiin 7.12.2020 osoitteessa www.intrum.com/ecpr2020 ja Suomen osio julkaistaan 8.12.2020 osoitteessa www.intrum.fi/ecpr2020

Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja, jolla on toimintaa 24 markkinoilla Euroopassa. Intrum auttaa yrityksiä menestymään tarjoamalla ratkaisuja, jotka on suunniteltu parantamaan kassavirtaa ja pitkän aikavälin kannattavuutta, sekä huolehtimalla asiakkaistaan. Yksi tärkeä osa yrityksen missiota on varmistaa, että yksityishenkilöt ja yritykset saavat tarvittavan tuen vapautuakseen veloista.

Intrumilla on noin 10 000 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 80 000 yritystä ympäri Eurooppaa. Vuonna 2019 liikevaihto oli 16,0 miljardia kruunua. Intrumin pääkonttori on Tukholmassa, Ruotsissa, ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä.