Intrumin nimissä huijaustekstiviestejä ja huijaussivustoja 

Liikkeellä on Intrumin nimissä lähettyjä huijaussähköposteja, jotka on suunnattu yrityksille. Viestit ovat sisältäneet kehotuksen ottaa yhteyttä intrumcollectionoy.com tai intrumoy.com -päätteisiin sähköpostiosoitteisiin maksamattomasta laskusta. Kyseisiin sähköpostiviesteihin ei kannata vastata ja viestin voi poistaa aiheettomana. Huomioithan, että huijausviestejä voi tulla myös muunlaisista sähköpostiosoitteista, jotka vaikuttavat samankaltaisilta Intrumin osoitteiden kanssa. Jos epäilet Intrumin nimissä saamaasi tekstiviestiä, sähköpostia tai puhelua huijaukseksi, ota yhteyttä Intrumin asiakaspalveluun. Jos olet antanut huijausviestin yhteydessä henkilötietojasi väärälle taholle tai kirjautunut huijaussivustolle, ilmoita asiasta välittömästi pankillesi ja poliisille.

 

Kouluilla ratkaiseva rooli taloustaitojen opettamisessa haavoittuvassa asemassa oleville nuorille

Suomalaiset nuoret oppivat rahankäytön yleensä vanhemmiltaan. Koulujen rooli tulee tärkeysjärjestyksessä seuraavana. Ratkaisevaksi koulujen rooli muuttuu silloin, kun nuori on jo valmiiksi haavoittuvassa asemassa eikä oppia kotoa ole saatavissa. Merkittävä määrä nuoria jää edelleen taloustaidoissa väliinputoajiksi; riittävästi tietoa oman talouden hoitamiseen ei saa ja apua pitää hakea ulkopuolisilta tahoilta. Halua omien taloustaitojen parantamiseen kuitenkin on ja koronakriisin aiheuttama epävarmuus on sitä vain lisännyt.

Ehdotus kansallisen talousosaamisen strategiaksi tunnistaa suomalaisten talousosaamisen kahtiajaon sekä erityisesti koulujen tärkeän roolin taloustaitojen opetuksessa. Itlan* tuore raportti vahvistaa maksuhäiriöiden keskittyvän elämässään vaikeuksia kohdanneille nuorille aikuisille ja ratkaisujen löytyvän muun muassa oppilaitoksista.

Intrumin vuosittaisen kuluttajatutkimuksen mukaan nuoret (18-21 -vuotiaat) saavat talousoppinsa yleensä vanhemmiltaan (68%). Runsas puolet (52%) pitää puolestaan koulua tärkeimpänä tietolähteenä. Kuitenkin lähes 30 prosenttia nuorista sanoo, ettei saa riittävästi tietoa päivittäisen talouden hoitamiseen ja hakee usein ulkopuolista apua.

Intrumin myyntijohtaja Juha Iskalan mukaan kouluilla on ratkaiseva rooli haavoittuvassa asemassa olevien nuorten talousosaamisen opettamisessa ja sitä kautta ylivelkaantumisen ehkäisemisessä: ”Ylisukupolvisuus näkyy taloustaidoissa kuten monessa muussakin asiassa. Nuoret saavat oppinsa ennen kaikkea vanhemmiltaan. Jos tuota oppia ei kotoa saa tai opit ovat vaarassa ohjata kehnoon rahankäyttöön, on kouluilla ratkaiseva rooli terveiden taloustaitojen opettamisessa.

Korona kirittänyt nuorten halua parantaa taloustaitojaan

Koronapandemian aiheuttaman epävarmuuden myötä taloudellisen turvallisuuden ja taloustaitojen parantamiseen aikoo satsata lähes 40 prosenttia nuorista. Talousturvallisuudesta onkin tullut yksi nuorten tärkeimmistä prioriteeteista.

Lähes puolet Intrumin kyselytutkimukseen vastanneista on jo tehnyt toimenpiteitä talouslukutaitojen kohentamiseksi; suosituimpia keinoja ovat henkilökohtaisen talouden podcastien kuuntelu sekä median talousuutisten seuraaminen.

Hienoa, että monet nuoret tunnistavat talousosaamisen yhdeksi perustaidoksi ja ovat omaehtoisesti halukkaita parantamaan osaamistaan. Haavoittuvassa asemassa olevilla nuorilla ei välttämättä kuitenkaan ole kykyä samaan. Nuorista pitää ottaa koppia jo koulussa, sillä kehnot taloustaidot johtavat todennäköisemmin ylivelkaantumiseen myöhemmin. Taloustaitojen tulee olla aine, jota opetetaan koulussa tasapuolisesti kaikille.

Tukea nuorille oman talouden hallitsemiseen

  • Takuusäätiö, rahankäytön verkkovalmennus alle 25-v. itsenäistyville nuorille
  • Taloustaitohanke, vamos/taloustaitohanke

Talousosaamisen materiaaleja opettajille

  • Nuorten Akatemian TarkkaFyrkka -materiaalit
  • Talous ja nuoret TAT: Mun elämä, mun vastuu -virtuaalioppitunnit

Lähteet