Intrumin nimissä huijaustekstiviestejä ja huijaussivustoja 

Liikkeellä on Intrumin nimissä lähettyjä huijaussähköposteja, jotka on suunnattu yrityksille. Viestit ovat sisältäneet kehotuksen ottaa yhteyttä intrumcollectionoy.com tai intrumoy.com -päätteisiin sähköpostiosoitteisiin maksamattomasta laskusta. Kyseisiin sähköpostiviesteihin ei kannata vastata ja viestin voi poistaa aiheettomana. Huomioithan, että huijausviestejä voi tulla myös muunlaisista sähköpostiosoitteista, jotka vaikuttavat samankaltaisilta Intrumin osoitteiden kanssa. Jos epäilet Intrumin nimissä saamaasi tekstiviestiä, sähköpostia tai puhelua huijaukseksi, ota yhteyttä Intrumin asiakaspalveluun. Jos olet antanut huijausviestin yhteydessä henkilötietojasi väärälle taholle tai kirjautunut huijaussivustolle, ilmoita asiasta välittömästi pankillesi ja poliisille.

 

Vastuullisuus luottokaupassa torjuu ylivelkaantumista

Vastuullisuus luottokaupassa torjuu ylivelkaantumista

Luotto sujuvoittaa ostamista ja myymistä, mutta miten yritykset voivat torjua luottotappioriskejä ja yksilöt hallita omaa velkaantumistaan? Vastuullinen luotonhallinta on avainasemassa sekä yrityksille että kuluttajille velkaongelmien ehkäisyssä.

Luotolla myyminen voi olla yritykselle elinehto ja luotolla ostaminen mahdollistaa yksilöille monia asioita. Yritysten täytyy tarjota joustavia maksuvaihtoehtoja säilyttääkseen kilpailukykynsä, mutta joustavuus ei saa vaarantaa omaa liiketoimintaa. Kuluttajille luotolla maksaminen voi tarjota mahdollisuuden hankkia välttämättömiä tuotteita ja palveluita. 

Maksukyvyn arviointi hyödyttää sekä myyjää että ostajaa  

Luotolla ostavan vastuulla on arvioida omaa maksukykyään ja tehdä luotolla vain sellaisia hankintoja, joiden maksuerien kustannukset oma talous varmasti kestää. Kokonaiskustannukset kannattaa selvittää huolellisesti, jotta maksuerien määrä, mahdolliset luotonhoitokulut ja maksuaika eivät tule yllätyksenä.  
 
Luotolla myyvän on puolestaan arvioitava ostajan maksukykyä. Kuluttajakaupassa luottotietojen tarkastus on nykyään normaali osa prosessia ja henkilötunnuksen pyytämistä ei tarvitse enää kainostella. Ostajan tietojen ja taustojen tarkastaminen auttaa torjumaan yrityksen luottotappioita ja ehkäisee tehokkaasti yksilöiden ylivelkaantumista.

Maksuvaikeuksissa olevalle asiakkaalle myydessä otat riskin oman yrityksesi kannalta, mutta ajat myös asiakkaan syvemmälle ahdinkoon.
Jaana Jussila, luottokonsultti, Intrum Oy

Tieto lisää tulosta ja auttaa torjumaan ylivelkaantumista 

On hyvä tunnistaa, että osta nyt, maksa myöhemmin -maksutavat ovat myös luottoa. Yritysten kannattaakin arvioida kriittisesti omia luotto- ja maksuehtojaan ja määritellä selkeästi, mikä on sopiva jousto sekä yrityksen kannattavuuden että asiakkaan maksukyvyn kannalta. Suunnitelmallisella luottopolitiikalla turvataan liiketoiminta ja vapautetaan aikaa ydinliiketoiminnan hoitamiseen. 
 
Kuluttajien perintätietoja luotonmyöntäjät pääsevät tarkastelemaan Intrumin Luottomaatti-palvelun avulla, joka avaa kanavan kuluttajan maksutapatietoihin pohjautuen kuluttajan omaan suostumukseen. Palvelun avulla luotonantaja voi tehdä tarkempia luottopäätöksiä, pienentää huomattavasti luottotappioriskiä sekä toimia vastuullisesti estäen kuluttajien ylivelkaantumista. Ostaja taas voi palvelun avulla osoittaa olevansa juuri nyt maksukykyinen, vaikka hänellä olisikin vanha maksuhäiriömerkintä. 
 
Intrum auttaa yrityksiä tekemään vastuullisia luottopäätöksiä ja saamaan maksun tuotteistaan ja palveluistaan. Samalla autamme kuluttajia selviytymään veloistaan ja ottamaan oman taloutensa hallintaan. Reaaliaikainen maksutieto on avain luottoriskien hallinnassa, sillä se kertoo yrityksen tämänhetkisestä maksukyvystä paremmin kuin vanhat tiedot. 
 
Lue lisää Intrumin luottotietopalveluista yritys- ja kuluttajakauppaan

Haluatko kuulla luotonhallinnan palveluistamme?

Ota yhteyttä asiantuntijoihimme