Intrumin nimissä huijaustekstiviestejä ja huijaussivustoja 

Liikkeellä on Intrumin nimissä lähettyjä huijaussähköposteja, jotka on suunnattu yrityksille. Viestit ovat sisältäneet kehotuksen ottaa yhteyttä intrumcollectionoy.com tai intrumoy.com -päätteisiin sähköpostiosoitteisiin maksamattomasta laskusta. Kyseisiin sähköpostiviesteihin ei kannata vastata ja viestin voi poistaa aiheettomana. Huomioithan, että huijausviestejä voi tulla myös muunlaisista sähköpostiosoitteista, jotka vaikuttavat samankaltaisilta Intrumin osoitteiden kanssa. Jos epäilet Intrumin nimissä saamaasi tekstiviestiä, sähköpostia tai puhelua huijaukseksi, ota yhteyttä Intrumin asiakaspalveluun. Jos olet antanut huijausviestin yhteydessä henkilötietojasi väärälle taholle tai kirjautunut huijaussivustolle, ilmoita asiasta välittömästi pankillesi ja poliisille.

 

Lassila & Tikanoja: Luottotiedot tehokäyttöön

Lassila & Tikanoja: Luottotiedot tehokäyttöön

Lassila & Tikanojalla päätti ryhtyä optimoimaan luottoriskejä tehostamalla luottotietojen käyttöä.

Lähtökohdaksi otettiin automatisoinnin lisääminen, mikä helpottaa luottotietojen käyttöä ja yhdenmukaistaa prosesseja, kertoo laskutuksen asiantuntija Arla Mallander Lassila & Tikanojalta.

Jotta tiedusteluja ei tehtäisi turhaan useaan kertaan, tutkittavan tiedon haluttiin myös olevan mahdollisimman monen asianosaisen henkilön käytössä.

Uudistettujen, automatisoitujen prosessien myötä organisaatiossa nähtiin tärkeäksi päivittää myös luottotietojen käyttöön liittyvä ohjeistus. Näin prosessit ja asiakkuudet tulevat hoidetuiksi sovitusti. Yhdessä sovittua on helpompi ylläpitää ja toteuttaa.

Luottotietojen tarkastus luonteva osa asiakaspalvelun ja myynnin prosesseja


Tänä päivänä yhä useampi organisaatio hyödyntää tekniikan tuomat mahdollisuudet ja integroi luottotiedot omaan asiakashallintajärjestelmäänsä. Näin ne ovat käytettävissä helpommin ja nopeammin. Luottotietojen tarkistus voidaan integraation avulla sisällyttää luontevasti esimerkiksi asiakaspalvelun tai myynnin prosesseihin.

- Kun tiedot on integroitu toiminnanohjausjärjestelmiimme, on niiden käyttö luontainen osa asiakaspalvelumme ja myyntimme tehtäviä. Luottotiedot tulevat tarkistetuiksi aina tarjousta, sopimusta ja tilausta tehtäessä, Mallander kertoo.

Luottotietojen käytön vaikutuksia on seurattu Lassila & Tikanojalla johdonmukaisesti. Hyödyt on selkeästi nähtävissä.

- Kun pystymme tunnistamaan riskiasiakkaan paremmin prosessin eri vaiheissa, vaikutukset näkyvät muun muassa luottotappioiden pienentymisenä.

Lassila & Tikanoja on palveluyritys, joka on muuttamassa kulutusyhteiskuntaa tehokkaaksi kierrätysyhteiskunnaksi. Yritys toimii Suomessa, Ruotsissa ja Venäjällä. L&T:n liikevaihto vuonna 2015 oli 646,3 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää 8 000 henkilöä.

Teksti: Max Puumalainen, Kuva: Lassila & Tikanoja