Intrumin nimissä huijaustekstiviestejä ja huijaussivustoja 

Liikkeellä on Intrumin nimissä lähettyjä huijaussähköposteja, jotka on suunnattu yrityksille. Viestit ovat sisältäneet kehotuksen ottaa yhteyttä intrumcollectionoy.com tai intrumoy.com -päätteisiin sähköpostiosoitteisiin maksamattomasta laskusta. Kyseisiin sähköpostiviesteihin ei kannata vastata ja viestin voi poistaa aiheettomana. Huomioithan, että huijausviestejä voi tulla myös muunlaisista sähköpostiosoitteista, jotka vaikuttavat samankaltaisilta Intrumin osoitteiden kanssa. Jos epäilet Intrumin nimissä saamaasi tekstiviestiä, sähköpostia tai puhelua huijaukseksi, ota yhteyttä Intrumin asiakaspalveluun. Jos olet antanut huijausviestin yhteydessä henkilötietojasi väärälle taholle tai kirjautunut huijaussivustolle, ilmoita asiasta välittömästi pankillesi ja poliisille.

 

Joko teidän taloyhtiöllänne on oma luottopolitiikka?

Asunto-osakeyhtiön vastikesaatavien periminen osoittaa vastuunkantoa ja välittämistä yhtiön taloudesta.

Kevät on asunto-osakeyhtiöille erityisen kiireistä aikaa, kun yhtiöt valmistelevat edellisen vuoden tilinpäätöksiä. Asunto on suomalaiselle usein suurin ja pitkäaikaisin yksittäinen taloudellinen investointi. Siksi asunnon arvosta kannattaa pitää hyvää huolta perehtymällä asunto-osakeyhtiön vastuisiin ja velvollisuuksiin sekä pitämällä asunto-osakeyhtiön talous terveellä pohjalla.

Vastike- ja vuokrasaatavat kattavat asunto-osakeyhtiön vuosittaiset kulut

Taloyhtiön hallituksissa ja yhtiökokouksissa päätetään hyvinkin merkittävistä ja kauaskantoisista asioista, jotka vaikuttavat suoraan asunto-osakeyhtiön rakennusten kuntoon sekä yhtiön talouteen. Asunto-osakeyhtiön taloudenhallinta on periaatteessa yksinkertaista: tulot muodostuvat osakkeenomistajilta ja mahdollisilta vuokralaisilta kerättävistä vastike- ja vuokrasaatavista. Niillä katetaan yhtiön vuosittaiset kulut. Mikäli osakkailta tai vuokralaisilta jää maksuja rästiin, asunto-osakeyhtiön maksukyky heikkenee.

Taloyhtiön hyvä taloustilanne edellyttää vastikemaksujen säännöllistä virtaa taloyhtiön kassaan. Valitettavasti viimeisen parin vuoden aikana viiveet vastikkeiden maksamisessa ovat lisääntyneet. Asia on tullut ilmi isännöitsijöiden kanssa käydyissä keskusteluissa sekä perinnän toimeksiantojen määrän kasvussa.

Mitä sitten tehdä, kun tuttu naapuri ei maksa yhtiön laskuja ajallaan?

Taloyhtiön hallituksen ja isännöitsijän on hyvä luoda taloyhtiölle luottopolitiikka, joka viestitään taloyhtiön osakkaille. Yhteiset pelisäännöt helpottavat taloudenhoidon arkea, kun maksamattomille vastike- ja vuokrasaataville on selkeät, yhdessä sovitut prosessit.

Erääntyneen maksun siirtoa perintätoimiston hoidettavaksi ei myöskään kannata arastella. Tänä päivänä perintä on ennen kaikkea asiakaspalvelua. Esimerkiksi Intrumilla isännöitsijöitä ja asunto-osakeyhtiöitä auttaa luotonhallinnassa vuokra- ja vastikesaataviin erikoistunut tiimi, joka hoitaa erääntyneiden laskujen muistuttamisen ja perinnän ammattitaidollaylivertaista asiakaspalvelua unohtamatta. Usein rahavaikeuksissa oleva henkilö kokee sen myös huojentavana, kun voi sopia luottamuksellisesti maksusuunnitelmasta ulkopuolisen tahon kanssa.

Onko teillä rästissä olevia yhtiövastikkeita tai vuokrasaatavia? Tarvitsetteko apua asunto-osakeyhtiössänne tai isännöitsijätoimistossanne? Anna vuokra- ja vastikesaataviin erikoistuneen tiimimme auttaa sinua luotonhallinnan kaikissa vaiheissa.

Intrum

Alan johtavana luotonhallintapalvelujen tarjoajana, Intrumilla on laaja-alainen asiantuntemus perintäpalveluista ja toimimme 20 markkinalla Euroopassa. Intrumilla työskentelee noin 10 000 omistautunutta ammattilaista.


Haluatko lisätietoja luotonhallinnan ratkaisuista?

Ota yhteyttä myyntiimme.