Intrumin nimissä huijaustekstiviestejä ja huijaussivustoja 

Liikkeellä on Intrumin nimissä lähettyjä huijaussähköposteja, jotka on suunnattu yrityksille. Viestit ovat sisältäneet kehotuksen ottaa yhteyttä intrumcollectionoy.com tai intrumoy.com -päätteisiin sähköpostiosoitteisiin maksamattomasta laskusta. Kyseisiin sähköpostiviesteihin ei kannata vastata ja viestin voi poistaa aiheettomana. Huomioithan, että huijausviestejä voi tulla myös muunlaisista sähköpostiosoitteista, jotka vaikuttavat samankaltaisilta Intrumin osoitteiden kanssa. Jos epäilet Intrumin nimissä saamaasi tekstiviestiä, sähköpostia tai puhelua huijaukseksi, ota yhteyttä Intrumin asiakaspalveluun. Jos olet antanut huijausviestin yhteydessä henkilötietojasi väärälle taholle tai kirjautunut huijaussivustolle, ilmoita asiasta välittömästi pankillesi ja poliisille.

 

Miten luottopäätös syntyy?

Intrum arvioi päivittäin niin kuluttajien kuin yritystenkin luottokelpoisuutta. Mistä luottopäätös muodostuu ja millaisesta prosessista on kysymys?

Luottopäätös muodostuu aina kahdesta osasta: päätöksen perustana olevasta datasta ja analysointiprosessista, jossa käytettävissä olevaa tietoa arvioidaan ja yhdistellään päätöksen tueksi. Intrumin luottosuosituksien taustalla oleva data saadaan erilaisista julkisista lähteistä ja omista kattavista rekistereistä.

– Aiemmalla maksukäyttäytymisellä on luottosuosituksessa suuri rooli. Jos maksut ovat toistuvasti myöhässä tai puuttuvat kokonaan, on todennäköisempää, että luottosuositus on kielteinen, kertoo osastopäällikkö Timo Tuomainen Intrumin Luottotietopalvelusta.

Jokainen luottopäätösprosessi alkaa hakijan perustietojen tarkastuksella, joista ilmenee nopeasti, onko luoton myöntämiselle jotain perustavanlaatuista estettä. Esimerkiksi alaikäiselle luottoa ei voida myöntää. Tämän jälkeen tapahtuu hakijan ominaisuuksien ja luottokelpoisuuden laajempi arviointi.

Tiedon laadulla on merkitystä – luottopäätöksissäkin

Nopeimmillaan luottopäätös tehdään automaattisesti muutamassa sekunnissa. Esimerkiksi verkkokaupassa asiakkaan maksaessa laskulla, ennen maksun hyväksymistä järjestelmä tarkastaa ostajan luottokelpoisuuden. Tällaisia ovat suurin osa luottopäätöksistä.

Tarvittaessa luottokonsultit tekevät laajempia ja tarkempia suosituksia. Yleensä luottokonsultin tekemää suositusta käytetään yritysten välisissä kaupoissa silloin, kun luottosummat ovat suuria. Luottokonsultin tekemän suosituksen saa yleensä saman päivän aikana, kun pyyntö suosituksesta on tehty.

Vaikka luottosuositukset ovat tarkkoja ja luotettavia, vaikuttaa niihinkin vahvasti käytettävissä olevan tiedon laatu.

– Intrumin vahvuus luottotietojen antajana perustuu siihen, että meillä on johtavana luotonhallinnan asiantuntijana näköalapaikka suomalaiseen maksukulttuuriin ja suomalaisiin maksajina. Meillä on käytössämme maan laajin maksukäyttäytymisestä kertova maksuviiverekisteri, Tuomainen selventää.