Suojaudu huijauspuheluilta ja -viesteiltä 

Intrum ei koskaan pyydä sinua jakamaan henkilökohtaisia tietoja, kuten salasanoja, maksutietoja tai vahvistuskoodeja puhelimitse, sähköpostitse tai tekstiviestillä. Jos saat tällaisen pyynnön, älä vastaa. Suojautuaksesi huijauksilta, kirjaudu Oma Intrum -palveluun, jossa voit tarkistaa, onko sinulla avoimia maksuasioita kanssamme ja maksaa turvallisesti.  

 

Porin YH-asunnot tehosti toimintaansa ja vähensi häätöjen määrää Intrumin palvelujen avulla

Porin YH-asunnot tehosti toimintaansa ja vähensi häätöjen määrää Intrumin palvelujen avulla

Porin YH-asunnot Oy on Porin kaupungin omistama yhtiö, joka tarjoaa vuokra-asuntoja Porin alueella. Yhtiön toimitusjohtaja Jouni Lampinen kertoo, kuinka Intrumin palvelut ovat auttaneet heitä tehostamaan toimintaansa, parantamaan vuokralaisten maksukäyttäytymistä ja vähentämään häätöjen määrää.

Asuntojen vuokraus ja ylläpito ovat Porin YH-asuntojen ydintoimintaa. Tähän yhtiö voi nyt keskittyä aiempaa paremmin, kun saatavien hallintaan, maksuvalvontaan ja perintään liittyvät toiminnot on ulkoistettu Intrumille.  

– Perintä ei ole ydinbisnestämme. Halusimme asiantuntevan kumppanin avuksemme, jotta voisimme keskittyä entistä paremmin perusliiketoimintaamme tehostamalla toimintaa ja vähentämällä saatavien hallintaan liittyvää työn määrää, Porin YH-asuntojen toimitusjohtaja Jouni Lampinen sanoo. 

Maksuaineistojen ja perintätietojen siirto integraation kautta on nopeaa ja turvallista 

Intrum hoitaa Porin YH-asuntojen myyntireskontraa oman integraationsa kautta suoraan Visma Tampuurissa, jolloin maksuaineistojen ja perintätietojen siirrot tapahtuvat näppärästi ja turvallisesti suoraan järjestelmästä.  

Virheiden mahdollisuus pienenee ja manuaalinen työ vähenee, kun tiedot siirtyvät Intrumille automaattisesti liittymän kautta. Lisäksi saldot ovat ajantasaisi.
Jouni Lampinen, toimitusjohtaja, Porin YH-asunnot Oy

Intrumin palvelut auttoivat muuttamaan asiakkaiden maksukäyttäytymistä ja vähentämään häätöjä 


Ennen palvelujen ulkoistamista Intrumille maksuvalvonnan ja muistutusten prosessissa oli paljon vaihtelua, minkä myötä myös maksuajat vaihtelivat. Palvelujen ulkoistamisella prosessista saatiin aiempaa johdonmukaisempi ja selkeämpi, mikä on pitkällä aikajänteellä auttanut vähentämään häätöjen määrää. Suunta on hyvä erityisesti, kun samaan aikaan sosiaalitukia on leikattu ja häätöjen määrät yleisesti ovat nousseet. 

– Palvelun käyttöönoton yhteydessä määriteltiin tarkemmin maksuvalvonnan, perinnän ja oikeudellisen perinnän kriteerit. Ihan aluksi häätöjen määrät lähtivät nousemaan, kun vuokravalvonta tehostui, mutta pidemmällä aikavälillä valvonnan ja muistutusten prosessit ovat selkeästi auttaneet vähentämään häätöjen määrää. Intrumin palvelujen käyttöönoton jälkeen asiakkaat maksavat aiempaa tunnollisemmin eräpäivään mennessä. Tekemällä tiivistä yhteistyötä Intrumin kanssa voimme puuttua maksujen myöhästymisiin ajoissa, Lampinen sanoo.  

Lampinen kertoo ennaltaehkäisevän työn häätöjen vähentämiseksi olevan tärkeää paitsi tietysti asukkaan itsensä kannalta, mutta myös vuokranantajan näkökulmasta sekä yhteiskunnallisesti. Valtaosa häädöistä johtuu nimenomaan rästiin jääneistä vuokrista. Häätö ja vuokrarästit voivat ajaa asiakkaan ikävään maksuvaikeuksien kierteeseen, josta on vaikea päästä eroon.  

– Kaikki häädöt, jotka pystymme ehkäisemään ovat hyviä tapauksia. Vuokrarästien aiheuttama maksuhäiriömerkintä vaikeuttaa asukkaan uuden asunnon saamista. Häätö lisää myös aina ylimääräistä työtä ja kuluja niin meille kuin yhteiskunnalle sekä tietenkin turhaan tyhjillään olevia asuntoja, kun uusien asukkaiden löytämiseen kuluu kuitenkin aina aikaa. Ennaltaehkäisevä työ on tärkeää ja nyt voimme aiempaa helpommin puuttua asioihin ajoissa.  

Porin YH-asuntojen henkilökunta tekee aktiivisesti yhteistyötä Satakunnan hyvinvointialueen kanssa ja tuottaa asumisneuvonnan palveluita sekä Porin että vuoden 2025 alusta myös Ulvilan kaupungille.  

– Asumisneuvonnan koordinaattorimme ovat tavattavissa sovittuina päivinä Porin kaupungin yhteispalvelupisteellä sekä Ulvilan kaupungin puolella ja samassa yhteydessä Porissa on mahdollista saada myös talous- ja velkaneuvontaa. Ennaltaehkäisevänä toimintana teemme myöskin matalalla kynnyksellä huoli-ilmoituksia hyvinvointialueelle, jos vuokrat jäävät jostain syystä rästiin, Lampinen jatkaa. 

Ajantasainen tieto ja asiantuntemus tukevat liiketoiminnan suunnittelussa 
Porin YH-asunnoilla ollaan tyytyväisiä Intrumin tarjoamaan tilastotietoon, tukeen ja asiantuntemukseen. Lampinen uskoo, että yhteistyö Intrumin kanssa tulee jatkumaan myös tulevaisuudessa. Hän korostaa, että Intrumin palvelut ovat olleet erittäin hyödyllisiä ja yhteistyö sujuvaa. 

Yhteistyössä Intrumin kanssa arvostan kumppanuushenkeä ja sitä, että asioita tehdään yhdessä. Neuvonta ja asioiden taustoittaminen antavat arvokasta tietoa, jonka avulla saamme tarkan kuvan siitä, mitä markkinoilla tapahtuu ja jota voin välittää eteenpäin esimerkiksi yhtiömme hallituksen kokouksissa
Jouni Lampinen, toimitusjohtaja, Porin YH-asunnot Oy

Porin YH-asunnot Oy 

Porin YH-Asunnot Oy tarjoaa monipuolisia ja laadukkaita vuokra-asuntoja erilaisiin elämäntilanteisiin. Yhtiö omistaa, hallinnoi, isännöi ja rakennuttaa Porin kaupungin alueella sijaitsevia kiinteistöjä. Yhtiökokonaisuudessa on isännöinnissä tavallisten vuokra-asuntojen lisäksi opiskelija-asuntoja sekä seniori- ja palveluasuntoja yhteensä n. 2500 asuntoa ja muutamia Porin kaupungin kiinteistöyhtiöitä. Henkilökuntaan kuuluu hieman alle 30 kiinteistöalan ammattilaista, jotka palvelevat asukkaita monipuolisesti aina asuntojen vuokrauksesta asumiseen, asumisneuvontaan, isännöintiin, rakennuttamiseen sekä taloushallintoon liittyvissä asioissa. 

Porin YH-asunnot tehosti toimintaansa ja vähensi häätöjen määrää Intrumin palvelujen avulla

Kokonaisratkaisu vuokra- ja vastikesaatavien hoitoon 

Intrum ja Visma Tampuuri tarjoavat myyntireskontra- ja perintäpalvelut Tampuurin käyttäjille. Yhteistyö tehostaa vuokra- ja vastikesaatavien hoitoa, parantaa rahankiertoa ja vähentää luottotappioita. Yhdistetty palvelu tehostaa prosesseja ja parantaa asiakastyytyväisyyttä. Visma Tampuuri on kiinteistöalan ohjelmistoasiantuntija, joka kehittää Tampuuri-ohjelmistoa ja auttaa asiakkaitaan digitalisoimaan kiinteistönhallinnan prosessit. Jo lähes kaksi miljoonaa suomalaista asuu, työskentelee tai harrastaa Tampuurilla hallinnoidussa kiinteistössä. 

Intrumin myyntisaatavien kokonaisratkaisu>>
Ratkaisut kiinteistötoimialalle>>

Haluatko kuulla luotonhallinnan palveluistamme?

Ota yhteyttä kiinteistötoimialan asiantuntijaamme.